Häiriötilanteen kuvaus
Alkuajankohta: 14.9.2024 klo 12:50 -
Arvioitu vaikutus: Puhekanavien laatuongelmat, pätkiminen tai epäselvä linja.
Toimenpiteet: Aktiivinen selvitys järjestelmätoimittajan kanssa
Call Wavesin puheluohjausjärjestelmässä on ollut äänenlaadullisia ongelmia 14-17.9.2024.
Vika ei ole ollut yhtäjaksoinen, vaan kerrallaan parin tunnin ajan kestoinen.
Ongelma ei estä puheluihin vastaamista, mutta äänenlaadussa on hajantaa merkittävästi puhelun aikana. Ulossoitettaessa linjan laatu on merkittävästi parempi, ja näin ollen takaisinsoittamalla asiakkaalle olemme pyrkineet palvelemaan asiakkaat sillä laadulla jota itseltämme vaadimme.
Puhelut ovat olleet pätkiviä tai äänenlaadultaan robottimaisia.
Tietohallinto selvittää vian juurisyytä järjestelmätoimittajan kanssa aktiivisesti, ja koostamme tarkemman raportin kun vika on lopullisesti korjattu ja syyn aiheuttaja on selvillä.
16.9.2024 saatujen alustavien analyysien perusteella vika vaikutti johtuvan häiriöstä puhekanavan häiriösuodattimesta, joka kytkettiin pois päältä klo 10. Linjan puhelaatu stabiloitui.
Vika kuitenkin tuli ilmi uudelleen 17.9 aamulla. Järjestelmän vikalogitusta on lisätty ja selvitämme vikaa järjestelmätoimittajan asiantuntijoiden kanssa aktiivisesti ja pyrimme saamaan juurisyyn korjatuksi pikimmiten.