Artikkeli

Asiakkaidemme toiveita on kuultu

Pyysimme keväällä asiakkailtamme ideoita ja toiveita sähköverkkomme kehittämiseksi. Vastauksia tuli yli sata – kiitos niistä kaikista!
Kukkaketo, lila

Kaikki Suomen verkkopalveluyhtiöt pyysivät asiakkailtaan tänä keväänä ensimmäistä kertaa palautetta kehittämissuunnitelmistaan. Meillä Kajavessa kommentteja pystyi lähettämään kuukauden ajan 12.5.–12.6., ja yli sata asiakastamme tarttui mahdollisuuteen.

Palaute ja ideat auttavat meitä parantamaan sähköverkkoamme ja varmistamaan, että se vastaa käyttäjien tarpeita myös tulevaisuudessa. Luotettavan ja turvallisen sähköverkon ylläpito vaatii jatkuvaa kehittämistä. Kiitos kaikille vastaajille tähän työhön osallistumisesta!”, verkostopäällikkö Annastiina Kangas sanoo.

 

Yhteiskunnan sähköistyminen näkyy selvästi

Sähkönsaannin hajauttaminen kiinnostaa. Aurinkopaneelit, tuulivoima, sähkön varastointi ja muut uudet sähkön tuotantotavat ovat tulevaisuutta, ja se näkyy vastaajien suunnitelmissa.

”Jos mielessä on esimerkiksi aurinkopaneelien hankkiminen, meihin kannattaa olla yhteydessä jo harkintavaiheessa. Asiantuntijoidemme neuvojen avulla aurinkosähkön käyttöönotto hoituu mahdollisimman sujuvasti”, Annastiina Kangas kertoo.

 

Huolena sään ääri-ilmiöt

Asiakkaitamme huolettavat sään ääri-ilmiöiden, kuten runsaslumisten talvien ja voimakkaiden myrskyjen aiheuttamat sähkönjakelun häiriöt ja niiden yleistyminen.

”Varaudumme sähköverkon vakautta uhkaaviin säihin kehittämällä verkkoa jatkuvasti. Jotta sähköverkko toimii kaikissa olosuhteissa ja takaa sähkönjakelun tasapuolisesti saneeraamme toimialueellamme vanhoja, käyttöikänsä päässä olevia verkkoja.”

 

Seuraava kysely vuonna 2024

Kaikilla suomalaisilla sähköverkkoyhtiöillä on lakiin kirjattu velvoite kehittää jakeluverkkojaan. Velvoitteiden noudattamista valvoo Energiavirasto, jolle olemme vuodesta 2014 lähtien toimittaneet kehittämissuunnitelmamme kahden vuoden välein. Seuraavan kerran kehittämissuunnitelmaamme pääsee kommentoimaan vuonna 2024.

”Olemme iloisia kaikista asiakkailta saamistamme kommenteista. Pohdimmekin nyt, miten voisimme parhaiten käydä vuoropuhelua asiakkaidemme kanssa jo ennen seuraavaa kyselykierrosta”, Annastiina Kangas sanoo.